söndag 26 september 2010

Jordgetingar

Under Lördagens regnväder som avtog på eftermiddagen som vi för övrigt var hos grannars å plockade äpplen som ska till Hå och bli goan dricka. Senare for jag till skogen för att plocka ut lite ved, lullade in över mossan och ställde mej intill en vedvällta, börja lasta på och tyckte det var nått som lät, nått surr. Kolla omkring mej men inget jag såg, tog upp en andra stock och reste mej upp, men nu du.....jag stirra ett gäng på typ 50 getingar i fejan. Släppte stocken och kuta så mossan yrde, å långt bort. Vände mej om å ingen följde efter mej, såg då på behörigt avstånd att det surrade som fasen vid boggien på vagnen, den stod parkerad på ett hustak till ett jordgeting bo. Jag tog en snus o såg hur det började avta med surrandet, smög runt i en vidbåge till hjulingen, starta den och drog iväg en bra bit, ingen efter men det villa sig inte bättre än att jag körde fast på en mindre gran, fällde den med sågen och jag kom loss. Men då börja det sticka och kännas under min huggablus, jag slog mot sticken och slet av mej kläderna, mellan skjortan och kroppen rasa det ut ett antal omtöckna getingar, jag skrek å sprang och kläde av mej mer. Sen åkte jag hem å in till Evelina som fick kolla lite mer på sticken å smörja med salva å då blev det bra. Jag pyste ut till skogen igen men nu på ett helt annat ställe så jag fick en halvfull vagn iaf. innan mörkret kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar