lördag 19 september 2009

Vinter

Då var äntligen årets ved kapad,kluven och instaplad. Nu kan vintern komma med kylan men jag har absolut inget emot om den skulle bli inställd i år. Jag körde hem den sista syrafällningen i morse sen kapade och klöv jag med god hjälp av Evis. Nu har jag skalat äpplen för det vankas äppelpaj som efterätt ikväll. Det är görgoda äpplen om vi fått av grannarna, Monica o Kaj. Nu på Tisdag så kommer det lite nya höns oxå från Sundsvall, 15 st 17 veckors-puller. Bra det för vi har dåligt med äggproducenter för närvarande, jag har gallrat ur lite kalkben och vissa är av åldern tagen. Sen har vi ju blandgänget som nyss börjat värp oxå, Bovanisarna är sen på tur att nå värpålder. Det blir ungefär en ökning på 25 värpare.

1 kommentar:

  1. Det är kul när unghönsen börjar värpa. Det märks på en gång i äggkorgen. Mot kalkben kan ni använda varmt såpvatten och Helosan. Tvätta och smörj in hela benen. På mina höns har det hjälpt. Molly var dålig en dag, hon med rödfärg på ryggen, men idag var hon mycket piggare. Till och med kammen var röd igen!

    SvaraRadera